Monday, August 4, 2008

رسالة



رسالة من تحت الماء


أو من فوقها


بدونها


أو من خلالها


رسالة لابد من ارسالها


رسالة أجهل ما بجوفها


ولا اعرف عنوانها


رسالة من قلب أبلى


لم ينسى أيامها


رغم قسوة قلبها


رسالة


حاولت نسيانها


فباتت تؤرقني كلماتها


رسالة لا بد من ارسالها


في يومها


رسالة


كل عام أرسلتها


واليوم تاه عنوانها


كما تاهت صاحبتها


رسالة


كل عام وهو بخير حالها


ويبقى كما كان طيبُ قلبها


وتظل الزهور علي جانبي طريقها


وتهبها أعالي الأشجار ظلالها


وتبث فيها السماء هدوءها


وتبعث فيها الطيور رقة صوتها


وينثر القمر جماله في وجهها


كل عام وهو بخير حالها

10 comments:

Unknown said...

رسالة



كل عام أرسلتها



واليوم تاه عنوانها



كما تاهت صاحبتها
-------------

كل مرة شعرك عمال يزيد قوة بس أنسى بأى طريقة حاول بأى طريقة كده أنت الى بتتعذب

Anonymous said...

عزيزي مندهش
قبل اى حاجه متشكرة ليك جدا
وحياتك الباقية
انا اسفه انى بقالى كتير مش متابعة كتاباتك.. تأتي الرياح بما لا تشتهى السفن
كتابتك حزينه قوى
انا ماعرفش تفاصيل بس قادره استشف الحزن فى رقتها وقوة تعبيراتها
---
ليك عندى واجب فى مدونتى روح حله

MONDAHESH said...

عاليا حليم


بجد وصفك لكلامي انه شعر

ده شرف كبير ليا

بس انا والله دي بالذات

كاتبها بعفوية قوي

مجرد احساس ونية في ارسال الرسالة بس

اما عن النسيان بقى

فدي حاجة مش بإيدي



نورتي البلوج

تحياتي

MONDAHESH said...

وينكى



بجد انا اللي اسف لأني مقصر معاكي جدا

وعن كتاباتي فهي بتعكس الواقع اللي انا عايش فيه

والاحساس اللي راقد جوايا

وبما ان كل ده حزين فلازم كتاباتي تكون حزينة

وميرسي قوي على التدبيسة الجامدة في الواجب ده

هحاول اعمله

:)



تحياتي

قيـ ـثارة said...

جميلة اوى ياعلى ماشاء الله
خصوصا الجزء ده


رسالة لابد من ارسالها

رسالة أجهل ما بجوفها

ولا اعرف عنوانها


بس انا لاحظت في تناقض مابين دي

رغم قسوة قلبها

ودي

ويبقى كما كان طيبُ قلبها

صح ولا انا غلطانة
حلها انت بقى :d

بس ماشاء الله رقيقة وسلسه
تسلم ايدك

§a§a said...

جميل اوى يا على مشاء الله

تحياتى

MONDAHESH said...

....سمسمه


ربنا يخليكي ميرسي

بس عايز اقولك ان ده لا شعر ولا خواطر ولا اي حاجة

دي فعلا رسالة كنت قاصد كل كلمة فيها

بالنسبة للتناقض بقى

فأنا اعتقد ان هي قلبها فعلا طيب

بس هو كان قاسي جدا في لحظة معينة

وهي دي سبب كل المشاكل اللي بعد كده



تحياتي

MONDAHESH said...

§a§a



شكرا قوي يا صاصا

سبحان الله


تحياتك

:P

§a§a said...

ايه ياض دى سبحان الله

يعنى انا غلطان اللى مش دخلت الدخلات التانيه

ماشى ماشى استنى عليا

MONDAHESH said...

صاصا


ايه دخلات تانية دي ؟؟؟

انت بتهددني ولا ايه !!!!