Thursday, January 24, 2008

لكل شئ شئ



انا لا اعلم عن شئ شئ

انا في عالمي

بعيدا عن كل شئ

ممزق قلبي انا

ولا يداوي جراحه شئ

وحدي اعانق مأساتي

ولا يعانقني من الحياة شئ

غير بعض الجراحاتِ

ودون ذلك لا شئ

وامضي في طريقي منفردا

لا يصاحبني شئ

سوي امطار غزيرات

وخوف وبرد

وسيجارة لا تغنيني عن شئ

نويت عنها الابتعاد

لكنها تعينني علي كل شئ

فهي اخر الصداقات

وهي لقلبي كل شئ

لكن نهايتها قاربت

كمثيلاتها من الصديقات

ومثلها من كل شئ

وستعود مجددا الحكايات

سيكون لكل شئ شئ

فأضعت الوصايا والنداءات

في قضايا لا تهمني بشئ

لكنني ادمنتها

احبها

عاشق لها

ولا اقوي علي فراقها

وهي لقلبي كل شئ

فلكل شئ شئ

وليس لقلبي الا هذا الشئ

18 comments:

قيـ ـثارة said...

سيجارة ايه دي ممممممم

هانشوف الموضوع ده بعدين

وبعدين انت فعلا ياعلى

محدش بيشوفك ليه

هي جميلة من الناحية الادبية ومعانيها

كمان جميلة

بس لو حقيقة تبقى وحشة

خلينا نشوفك ياعلى

>>KEMO_LION said...

ايه ياعم الكئابة ديه
هههههههههههههههه
وبعدين بدخن يا على
والسيجارة مش بتفارقك
شكلك سارق القصيدة ديه
هههههههههههههههههههههههه
ماشى يا على يا بتاع السيجارة
وبعدين بتمشى بسيجارة والمطر بيمطر ازاى بقى مركبلها شمسية ههههههههههههههه

زى الهوا said...

السيجارة عمرها ماتبقى صديق ابدا , واذا كنت حضرتك متضايق من اى صديق سابك , فاى صديق سابك يعتبر إلى حد ما سابك من غير مايضرك , لكن السيجارة بتضرك يعنى بمعنى اصح عدو عامل نفسه صديقك , وبعدين طالما حضرتك قولت انك هتسيبه فدا شىء جميل , بس بادر بالموضوع دا , ومن كلامك برده فهمت انك مجرد ماهتلاقى بديل هتسيب السيجارة , خلاص ياسيدى اعتبرنا كلنا اخواتك واصدقاءك عوقبال لما ربنا يبعتلك بنت الحلال اللى هتبقى البديل الحقيق واللى مش هتخليك محتاج لأى صديق

Anonymous said...

سيجارة !

طريق الانحراف يبدأ بنفس


والجريمة لا تفيد


وخلف الاسوار لا فرق بين النور والظلام



يعني ارجع لعقلك يابني


المهم انت اخبارك ايه ؟

§a§a said...

يا حسرتا على الشباب

سيجارة يا ولا يا على

وبتعرف تاخد النفس كمان

اوبس يابنى السجارة لا تسمن ولا تغنى من جوع

والله واحشنى يا على


البوست جامد جدا على فكرة

MONDAHESH said...

....سمسمه


سيجارة ايه بس وحقيقية ايه


انتي تعرفي عني كده ؟؟؟؟

بس انا كنت مشغول الفترة اللي فاتت في الشغل شوية

وان شاء الله هحاول اتواجد بقدر الامكان

تحياتي

MONDAHESH said...

>>KEMO_LION<<


تفتكر المطر ممكن يطفي السيجارة

انا ماجربتش اصلي

:)

MONDAHESH said...

زى الهوا


بجد كلامك جميل قوي

بس دي مجرد حالة انا بكتبها

ممكن تكون مش حقيقية

بس عايز اقولك ان الصديق لما بيسيب صديقه بيضره طبعا
مش زي ما انتي قلتي

فعلا بيضره

تحياتي

MONDAHESH said...

marwa

انا الحمدلله

بس انتي كده شكلك شغالة في قناة الجزيرة
بس عايز اقولك برده ان الجريمة بتفيد

وبتفيد قوي كمان

بالنسبة ليا كمحامي يعني

أكل عيش

:)))

MONDAHESH said...

§a§a

انت واحشني اكتر والله

بس مش عارف موضوع السيجارة ده مضايق الناس ليه

حالة يا جماعة وبكتبها

الشعب نصه بيدخن يعني

انا مش بعترف ان السجاير حاجة عادية

بس برده مش بأيدها

Anonymous said...

ما يحسش بالألم الا الانسان اللي جواه الجرح
---
صعب على الانسان انه يعيش وهو من جواه حاسس انه لا شيء

وده للأسف اللي بيحس بيه اغلبنا ويمكن انا واحده منهم
والسبب ان من جوانا اختفى الهدف .. اللي على اساسه بنعيش حياتنا واللي على اساسه بنتواجد في الدنيا

بص يا علي انا مقدرشي ااقولك اني حاسه بجرحك او بألمك
او ان في اي انسان حتى لو كان دكتور يقدر يقولك انت دواك عندي

مفيش ايد تقدر تداوي جراحك الا ايديك انت

ومش البديل طبعا انك تشرب سجاير

تحياتي واسفه على الاطالة

المرة الجايه ارجع الاقيك مبطل السجاير والاقيك انسان جديد

ماشي وطبعا تكون عرفت الهدف من الحياه على الكون ده

" الوصول لرضى الله عز وجل "

خالص تقديري لسطورك واحساسك وتصورك

MONDAHESH said...

العنقـــــــــــاء



انا عايز اقول بس ان انا مش عايش من غير هدف

بالعكس انا عارف كويس انا عايز ايه

بالنسبة للسجاير بقي فدي ربما تكون مش حقيقة يعني

وكمان انتي براحتك تطولي زي ما انتي عايزة

بجد كلامك وتفكيرك عاجبني جدا جدا

وشكرا لمرورك واهتمامك


تحياتي

Unknown said...

وحدي اعانق مأساتي


ولا يعانقني من الحياة شئ


غير بعض الجراحاتِ


جميلة جدا يا على و حسيت بيها اوى ، بس لولا حكاية السيجارة دى

Anonymous said...

ساعات الانسان المجروح .بيجرح والجرح الي بيعمله بيكون اكبر من جرحه..يمكن يكون صديقك جرحك بس اكيد انت جرحت حد ممكن يكون من غير قصدك بس متهيالي في اعتبارات الواحد بياخدها قبل ميتخد اي قرار ..البوست حلو ربنا يوفقك

MONDAHESH said...

عاليا حليم

المدونة منورة فعلا

الحمدلله انها عجبتك

بالنسبة للسيجارة يعني فمش شرط تكون حقيقية

تحياتي

MONDAHESH said...

Anonymous


كنت عارف ان المغفرة صفة آلهية

وان البشر مش ممكن يكونوا متسامحين مع بعض

لاننا علي الارض مش في الجنة

ولا حتي في محكمة

بس علي الاقل الناس بتسمع الدفاع وبعد كده تحكم

يا تقبل الاعتذار يا ما تتقبلهوش

ده المتهم اللي بيخرج عن القانون المحكمة ما تقدرش تخل بحق دفاعه


تحياتي

Anonymous said...

وانت مينفعش تحل بحق الفرد سواء كان ( صديق ام جبيب)انا بقولك كده علشان انا مريت فيوم من الايام بالموقف ده وكنت فاكر زيك بس الامور اختلفت عاندي خالص الي انا زعلته ده كان صديق وحبيب اتضح ان انا غلط واتضح برضه ان مش كل الغلط بيتصلح وخسرته... ده مش معناه ان انا وحش ومش معناه برضه ان هو قاسي ..حتي اسفي ودفاعي زي مانت بتقول مش هيكون ليه لازمه..ده من وجهه نظري
يمكن الدنيا ترجعنا تاني ...بس الي انا عارفه ان انا عمري مهلاقي صديق زيه لو لفيت الدنيا دي بحالها..وشكرا علي ردك

MONDAHESH said...

Anonymous


انت مين ؟؟؟