Wednesday, January 9, 2008

اعتذار .......القاضي لن يلام


الي كل من سببت له ألم عن غير قصد

الي كل من تسببت في جرحه بقصد

بسبق اصرار او بدون رصد

الي كل من عايشتهم

الي كل من صادفتهم وصادقتهم

ومن اعماق قلبي احببتهم

الي كل من اصدر حكمه دون استماع

الي كل من اخل بحق الدفاع

اناشدكم ان تجتنبوا الاندفاع

اناشدكم ان تضعوا حدا للانقطاع

اناشدكم بتقبل اعذاري واعتذاري

اشيع لكم الاعتذار جهرا وخلف ساتر اسراري

فشئتم ام ابيتم انتم تاريخي وحاضري

وانتم كل اقداري

احبكم كثيرا فلا تترددوا

وتجاهلوا كل ما حدث وتباعدوا

عن يوم كان بالامس اسوَّدُ

واحساس بات اليوم راقدُ

اليكم امددت يدي بالسلام

فارجوا الا تردوها بيد الاختصام

اعتذر عما مني قد بدر

وما جعلته في عقولكم خطر

فلعلها كانت خطوة مني للاصلاح

لكن لم يكتب لها الفلاح

ولعلي اليوم قد ادركت عميق الخطأ

وايقنت ان عليّ ان امحو ما احدثت

وإن كان عن غير قصد ما صنعت

فانتهي وقت العتاب

ولا تتسائلوا عن الاسباب

فالحكم غير مسبب

والقاضي لا يلام

فاشتدت الآلام

وحان الوقت كي تنام

40 comments:

§a§a said...

جميل يا على والله بجد مشاء الله

الي كل من اصدر حكمه دون استماع
الي كل من اخل بحق الدفاع
اناشدكم ان تجتنبوا الاندفاع

جميل الجزء دا فعلا ملامس لواقع حقيقى

بوست جميل جدا يا على

وكلماته معبرة جدا

تحياتى

§a§a said...

ايه ا انا اول تعليق

كلامك فى الجون يا على بوست رائع

MONDAHESH said...

§a§a

شكرا يا صاصا

بس ياريت من غير كلام في اي تفاصيل

MONDAHESH said...

§a§a



انا مش قاصد حد بالذات يا صاصا

انا عايز ابقي صافي مع كل الناس

من غير ما اتناقش في اي موضوعات

عايزين نحفظ القضية وماتنزلش فجلسة موضوعية

:)

Anonymous said...

جاااااااااامدة والله فعلا

كلمتها تحفة فعلا

MONDAHESH said...

Marwa

ربنا يخليكي


المهم المعني يوصل

§a§a said...

اكيد يا على انا فاهم

Dr Gad said...

اول مره اعدي هنا بجد البلوج جميل قوي
والبوست ده رائع جداااااااا
سلمت يداك

DR.HAMAS said...

اخونا الكريم المندهش

اول مرة ادخل عندك

و ربنا ما يجيب مشاكل يا سيدى




جزاكم الله خيرا


د.حمــــــاس

>>KEMO_LION said...

الله
ايه الجمال ده
جميل البوست ده يا عليوة
وكلامته جميلة
عندك موهبة جميلة ربنا يحميها

tota_fm said...

الكلام تحفه وعاجبنى البوست كله على بعضه وحاجه حلو ان الانسان يكون صافي مع كل اللى حواليه
وبسم الله مشاء الله انا مش عارفه اقولك ايه كلامك دايما رائع
وربنا يوفقك

MONDAHESH said...

§a§a



انا بس بوضح

MONDAHESH said...
This comment has been removed by the author.
MONDAHESH said...

Dead Man


ربنا يخليك
وتسلملي انتي يارب

تحياتي

MONDAHESH said...

DR.HAMAS



ربنا ما يجيب مشاكل


مع انها أكل عيشنا بس يللا مش مهم


:))

MONDAHESH said...

>>KEMO_LION<<


ربنا يخليك يا كيمو

انت اجمل

MONDAHESH said...

tota_fm


الحمدلله

وشكرا علي كلامك الجامد قوي ده


تحياتي

MONDAHESH said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

(فشئتم ام ابيتم انتم تاريخي وحاضري


وانتم كل اقداري)


بس كان عندي رأيي في دي


الانسان اللي مر في حياتك بيبقي تاريخك


وماضيك ايوة


لكن مش بالضرورة انه يبقي حاضرك


لو اكتشفت في يوم انه كان خطئ


وتاريخ مش كويس


المفروض يتمحي وتتعلم انك متكررهوش

تاني عشان تعيش بشكل اصح من الاول

MONDAHESH said...

marwa


من غير اي نقاش او كلام في اي مواضيع

انا الكلام ده طلع مني من غير ما افكر في اي حاجة

انا بس عايز اوضح حسن نيتي

ولو كان في سوء تفاهم انا ببدأ بمد الايد

وان كنت غلطان في اي حاجة انا بعتذر لا ي حد


مش بقصد موضوع معين بالذات

Unknown said...

انت أنسان بمعنى الكلمة فعلا يا على

يا على لو حد مش مقدر شخصيتك الجميلة دى سيبك منه يبقى ما يستاهلش صدقنى و انا مش متصورة واحد زيك يقصد يجرح حد

Anonymous said...

(من غير اي نقاش او كلام في اي مواضيع

انا الكلام ده طلع مني من غير ما افكر في اي حاجة

انا بس عايز اوضح حسن نيتي

ولو كان في سوء تفاهم انا ببدأ بمد الايد

وان كنت غلطان في اي حاجة انا بعتذر لا ي حد


مش بقصد موضوع معين بالذات)



وانا كمان بتكلم في العموم

ومش بقصد موضوع بالذات

وبراحة شوية يا علي من فضلك


ومعلش اسفة لو قولت رأيي وكان مضايقك كدة

MONDAHESH said...

عاليا حليم


انا كده ماحدش هيعرف يكلمني تاني

عاليا حليم بنفسها تقولي الكلام الجامد قوي ده

ربنا يخليكي وصدقيني انتي اجمل بكتير

MONDAHESH said...

marwa


انا بس عايز اوضح علشان مش عايز ارغي في اي مواضيع

واسف لو كنت اتكلمت بحدة شوية

تحياتي

Anonymous said...

انا برضة معنديش اي مواضيع ارغي فيها


تحياتي

MONDAHESH said...

marwa


بالراحة علينا شوية يا عم

:)

gogo we bas said...

تمااااااااااااام
ايوة كده
كلام حلو.. اسلوب جامد.. بيوصل معنى

100 100

بجد كلمات جميلة وتشد انك تقراها للاخر
عاملة زى البحر لما يحدف كل الشوائب اللى فيه على الشط مع الموج

وبعد كده يرجع الموج صافى

ان شاء الله تكون دلوقتى صافى زى البحر كده

MONDAHESH said...

gogo we bas


الحمدلله ان الكلام والاسلوب عجبك المرة دي

وعلي فكرة عاجبني تشبيهك قوي قوي

تحياتي

§a§a said...

والله يا على انت عملت اللى عليك صراحه
وكلامك وصل لكل الناس

MONDAHESH said...

§a§a


خلاص هات ربع جنيه وانا اروح

:))

نبضات said...

الله الله يامحامى كلمات رائعه
لاتاتى الا من قلب كبيير لايعرف ان يحمل غير الحب وليس عنده مكان لمجرد الخصام قبل الكره قلب مرهف الحس وحساس
وانا بناشد كل من شايل جو نفسه حاجه للاخ والزميل العزيز المحامى مندهش
ان يفتح صفحه جديده لانهم هما الخسارنين صداقه هذا القلب المتمسك بيهم حتى اخر لحظه والحياه لاتستحق ان نخسر الناس اللى بيحبونا او اننا نضيع اللحظات الجميله فى الخصام او نكون سبب فى ايلام وحزن قلب كبير وانسان فعلا رائع زى مندهش

ودائما حكمتى فى الحياه
حب كل الناس ولكن لاتتمسك الا بمن يتمسك بيك

ويارب البوست اجي الاقى حاجه كده فيها لمسة سعاده ربنا يجعل كل ايامك سعاده يمحامى

تحياتى

قيـ ـثارة said...

والله ياعلى مش عارفة اقولك ايه
ربنا يكرمك
احمد ربنا على النعمة اللى انت فيها دي
لان مساحة التسامح اللى عندك مش اي حد يقدر عليها
ربنا يهدى النفوس

Unknown said...

انت مختفى فين يا علوة
فين الابداعات الجديدة ؟

MONDAHESH said...

نبضات



شكرا شكرا علي الكومنت التحفة ده

وان شاء الله البوست اللي جاي يكون احسن

تحياتي

MONDAHESH said...

....سمسمه


مساحة تسامح


ما هو ده اللي موديني في داهية

:))

MONDAHESH said...

عاليا حليم


والله كنت مطحون في الشغل شوية الفترة اللي فاتت

وكمان كنت تعبان شوية

شكرا لسؤالك وان شاء الله البوست اللي جاي قرب

تحياتي

قيـ ـثارة said...

:)

MONDAHESH said...

....سمسمه


؛)

Anonymous said...

بعض الناس ممكن يطنوا ان اعتذارهم ضعف وقله حيله

وهو بالعكس قوة وفخر

----

وفي ناس تانيه بتستسعل كلمة آسف فبتستلذ بجرح الناس وأذيتهم

وبكل بساطة يقول ما انا اعتذرت

----

وممكن الخصام والفرقه تطول وتفضل سنين حتى بين الاخوات والاهل والاحباب

لان كل طرف من التاني مستني من الطرف الاخر كلمة البدايه

-----

حروفك جميل واعتذرك شجاعه وعن قوة وليس ضعف

خالص تقديري ،،

MONDAHESH said...

العنقـــــــــــــاء



شهادة اعتز بيها

تحياتي