Monday, March 10, 2008

أيتها الكراهية



أيتها الكراهية


لماذا لا تكوني لي صديقة


او ان احتاج قلبي إليكي


تكوني منه قريبة


لماذا بينك وبيني سدود عالية؟


وأنتي في قلوب كل الناس غالية


لو أني اعلم طريق إليكي


ما كانت أيامي كلها باكية


أيتها الكراهية


علميني


علميني كيف تكون خطواتي قاسية


علميني كيف تكون أفعالي طاغية


أيتها الكراهية


املئي قلبي عن أخره


كوني ثمته السائدة


قودي ثورتك عليه


ولا تكوني به راقدة


تراقصي علي دقاته الشاردة


وتصفيق مني شديد


لتكوني عني راضية


أيتها الكراهية


علميني


علميني كيف تكون خطواتي قاسية


علميني كيف تكون أفعالي طاغية

16 comments:

نبضات said...

اول التعليقاااااااااااات
الكراهيه لا تسكن كل القلوب فقط القلوب التى فيها مكان ليها واعتقد انها لم تسكن قلبك ابدا لانه لايوجد مكان لها عندك.. لاحساسك العالى وتسامحك والتماسك الاعذار لكل من حولك

على فكره .....جميله وعميقه يامحامى

تحياتى

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
eman espanish said...

الله عليك يا على بس الكراهية عمرها ما تعمر قلب الشاعر الحساس اللى زيك بس اكيد انها بتبقى مطلوبة مع بعض الاشخاص

§a§a said...

الكراهيه ليس لها مكان فى قلب يكون صافى
ميعرفش يكره من الاول

لان فى ناس كل هدفها هو كرة الانسان للانسان


بس قلب الواد على اللى اعرفه ملهاش مكان فى قلبه الكراهيه دى

Anonymous said...

ساعات الانسان في لحظات بتيجي عليه من كتر ما اتظلم او الناس استغلت طيبة قلبة بيتمني يبقي قاسي بس صدقني الانسان الصافي عمره ما بيقدر يبقي كدة

بس بجد تعبيراتك تحفة يا علي بجد عجبتني جداااااا

Unknown said...

الاول امسح التعليق التانى الى تحت نبضات ده فيرس انتشر قى المدونات

-------------------

لا يا عزيزى ما تطلبش انك تكره خلى الحب و الخير فى قلبك اطلب القوة معلش و العون من الله عشان حتحتاجها فى التغلب على الصعاب

Unknown said...

على انا شفت صورك مع بعد الحليم حلوة بس عابزة تكبر شوية

هى بطيئة اوى على فكرة مش عارفة ليه

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
MONDAHESH said...

نبضات


شكرا جدا علي كلامك الجميل ده

كنت متوقع انها مش هتعجبك بس الحمد لله

تحياتي

MONDAHESH said...

eman espanish


شاعر وحساس

ايه الكلام اللي يقلق ده

:)

انا بس بكتب مجرد خواطر

ربما انا اقصد الاشخاص اللي بتقولي عليهم


شكرا لمرورك

MONDAHESH said...

§a§a


للاسف يا صاصا مالهاش مكان

بدورلها علي حتة ارض فاضية فقلبي مش لاقي

ماتعرفش شركة تقسيم اراضي ؟؟

:))

MONDAHESH said...

Marwa


ربنا يخليكي

انتي عارفة ان انا كلي علي بعضي تحفة يعني

:)

MONDAHESH said...

عاليا حليم


شكرا علي المعلومة انا ماكنتش فاهم انه فيرس


اشكرك علي تعبيرك يا صاحة الآراء الحكيمة

MONDAHESH said...

عاليا حليم


بش الصور شكلها مش عاجباكي

عامة انا هحاول اظبطها

بس لو مش عاجباكي قولي بجد

مش هزعل

قيـ ـثارة said...

انت فعلا متقدرش تكره ياعلى
في ناس كده مهما عملوا متبقاش متوقع منهم حاجة زي دي
وانت من الناس دي
ربنا يكرمك ويديمها عليك نعمة

MONDAHESH said...

....سمسمه



عندي خبر كويس قوي

اعتقد هيعجبك

بس ابقي اسألي الاول