Tuesday, September 4, 2007

اسكندرية رايح ....جاي

w_30540_100_Egypt_Cairo_Alexandria_DSC04212


المرة دي حاجة جديدة جدا


وانا رايح اسكندرية كان واخدني احساس عالي قوي


وكتبت حبة كلام وانا رايح


وانا راجع بقي كان واخدني احساس تاني خالص


وطلعته في حبة كلام برده


1_52247_1_11


دي في طريقي للاسكندرية


(عامية)


ياللي عليكي العين .......بحبك


ياللي باقيلي عليكي خطوتين .......بحبك


ياللي هواكي وبحرك عليا دول غاليين.


ياللي عينيا وقلبي فيكي دابوا من الحنين


ياللي بعيش وياكي الضحكة ضحكتين


والدمعة فيكي بتتنسي وحزن السنين


Untitled-44


دي بقي وانا راجع


(فصحي)



1


بينك وبيني تزداد المسافات


وفي كل خطوة اخطوها آه وآهات


وشروق الشمس اراه في عيني غروب


وطريق الفراق بداية بلا نهايات


2


الناس من حولي يقتلهم النوم


وقلبي يعاتبني ويلقيني باللوم


اما بامكانك لتبقي ولو يوم


3


بحبك انا متيم يا مدينة


وفي بعدي عنكي حزين وحزينة


القلب والعين ودمعتي المسكينة


4


لنبقي علي عهد لقاء جديد


وفيه نحاكي وفيه نعيد


من الذكريات القديم والجديد


12 comments:

Selfmeaning said...

ليك حق يا على

اسكندرية فعلا مدينة ساحرة

محدش بيحب يمشى منها

قيـ ـثارة said...

مع انى لحد الآن مش زرت اسكندرية

بس من كلام الناس عنها باين انها روعة

أدعولى اروح :)

رائع يا على ما شاء الله

§a§a said...

يا بختك يا على انا كان نفسى اروح الاسكندريه السنه دى زيارة مصيف بس للاسف رحتها شغل ممرتين ولم استمتع بها

اتمنى انى اروحها ادعيلى بقى

والبوست جامد جدا

حزيــــــــــــــــــن said...

nice blog
the design is very good
greating

visit me
mazaag.blogspot.com

Unknown said...

ايه يا ابنى الكلام الى حيخلينى ادمع ده حرام عليك انت مش عارف انا قد ايه بحب اسكنرية و متشوقلها وانا بعيدة عنها و محرومة منها ؟ الله يسامحك :)

one true thing said...

توحفه يابني والله
البلد دي فعلن غريبه
يكتب فيها معلقات بجد
بس احساك لذيذ جدن
عودن احمد
ويارب تكون اتبسطت وغيرت جو
كل سنه وانت طيب ورمضان كريم
تحياتي

MONDAHESH said...

Selfmeaning

منورة المدونة بجد

اما اسكندرية بقي فمش محتاجة كلاااااااام

MONDAHESH said...

....سمسمه


ازاي ماروحتيش لحد دلوقتي


لالالا مش هينفع كده

MONDAHESH said...

§a§a


والله يا صاصا شغل او زيارة او مصيف

اسكندرية هي اسكندرية

MONDAHESH said...

حزيــــــــــــــــــن


شكرا لمرورك

MONDAHESH said...

عاليا حليم

معلش بقي سامحيني

بس والله كنتي في بالي وانا بكتب البوست ده

MONDAHESH said...

one true thing

وانتي طيبة


الحمدلله

كانوا يومين جامدين طبعا